woensdag 30 november 2016

Wandelclub ?

Lid worden van een wandelclub of toch maar niet? Vorig jaar was ik ook nog geen lid van een club. Als ik toen ging wandelen was het altijd zoeken waar ik ging wandelen.
Meestal nam ik een GR route. Die in Vlaanderen liggen hebben allemaal een GPX trace die je op je GPS kan zetten. Ze zijn te downloaden van de website van GroteRoutepaden.be.

Ik nam ook dikwijls het knooppuntennetwerk, dat in onze regio eigenlijk best goed is. Op de site wandelknooppunt.be/ kan je zelf zo wandelingen uitstippelen.

Dit is achteraf bekeken toch een nadeel ook. Toen ging ik namelijk maar 1 of 2 keer per maand en was ik een tijdje bezig met plannen. Zeker voor de GR routes, omdat dit geen lussen zijn. Dus je moet altijd zorgen dat je terug aan je wagen of aan een station geraakt.

Daarom ben ik dan lid geworden van een wandelclub in onze buurt. Het voordeel is dat je zelf niets meer moet uitstippelen. Je bent dan ook automatisch lid van Wandelsport Vlaanderen. Het gevolg is dat ik nu alle wandelingen van de wandelkalender kan doen. Gewoon even nakijken waar er op een gegeven dag een wandeling te doen is. Naar de startplaats rijden. Als lid betaal je meestal 1,1 Euro. Als niet lid kan je ook komen uiteraard, maar dan is het 1,5 Euro om te wandelen.

Als je betaald, ben je ineens verzekerd ook. Als je lid bent, dan kom je uiteraard mede clubleden tegen, en daar kunnen dan vriendschappen uit ontstaan. Gezamenlijk wandelen.  En als ik alleen wil wandelen, kan dat ook. Dan doe ik persoonlijk meestal de langere wandelingen. Die dan minstens 20 km zijn. Daar wandelen de meeste mensen alleen. En als je na een tijdje een gesprek wil, kan dat ook. Er is altijd wel iemand bereid om een praatje te maken.

Het nadeel dat ik wel vind is dat het meestal oudere mensen zijn die wandelen. De jonge mensen blijken het wandelen nog niet ontdekt te hebben. Dus jonge mensen, kom wandelen, het is fijn om in de natuur te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

BTemplates.com